Saturday 14 September 2013

Taxidermy collection!

JAG ÄLSKAR UPPSTOPPADE DJUR!! Jag samlar även på dem! Man kan ha olika åsikter kring det etiska i att ha uppstoppade djur, men själv tycker jag att så länge dom dog för länge sedan känns det ok, är mer tveksam till nya uppstoppade djur, såvida dom inte självdött eller är s k a roadkills. Men oavsett så är dom så otroligt vackra och mystiska på samma gång. Jag var fascinerad av uppstoppade djur redan när jag var liten och älskade att gå på museum där dom byggt upp som hela världar med djur. Själv har jag klämt in så många djur det går i vår lilla 2:a men känner ändå att det finns vissa, framförallt fåglar, jag saknar. Både jag och Frida har ett speciellt förhållande till fåglar. Högst upp på listan står såklart en skata, men skäggdoppingen ligger mig varmt om hjärtat också. Även en blåmes skulle passa fint på min vägg...Ja ni hör, det smyger sig nog in en fågel till inom en snar framtid...

Min djurvägg!
Alla småfåglar samt ekorren och hermelinen är köpta på tradera för mellan 100-500 kr
Rådjuret är köpt i Örebro för 1300 kr

Gillar framförallt mitt par av domherrar

I andra delen av vardagsrummet sitter vår hök från 40-talet som är arvegods från Norrland
I bokhyllan har jag min sädesärla och min talgoxe, båda från tradera
I andra änden hittar man vårt pumahuvud
Puman är köpt för 250 kr på loppis i Järpen
Slutligen har jag min kråka i bokhyllan i sovrummet, också den köpt på tradera

No comments:

Post a Comment