Thursday 12 September 2013

Cottage life in the Stockholm archipelago

I helgen var jag och syrran på vårt landställe i Stockholms skärgård. Det är en ö utanför Norrtälje som våra farföräldrar köpte på 60-talet. Själva ön har varit bebodd av flera generationer skräddare sedan 1700-talet. Mamma och pappa renoverade flera av husen på 90-talet och försökte återskapa den ursprungliga miljön. Ibland undrar jag hur det kommer sig att jag och Frida blev så intresserade av inredning och gamla prylar, svaret är ju ganska enkelt, äpplet faller inte långt från trädet. När man var liten förstod man inte riktigt varför vi åkte runt i Norrland på jakt efter dom rätta gamla dörrhandtagen eller varför man var tvungen att tillbringa timmar på Gysinge byggnadsvård. Idag tänker jag att vilken tur att vi fick lära oss att uppskatta gamla hus och inte bara växte upp med svarta skinnsoffor och vitrinskåp. Vi ärvde även vår pappas samlargen. Pappa samlar på det mesta; gamla plåtburkar, porslin, mässingsljusstakar, trägubbar och framförallt gitarrer. Jag och Frida samlar på det mesta också, senare inlägg kommer om det....

Alla möbler och prylar på bilderna är antingen arvegods, köpta på loppis eller auktion.



No comments:

Post a Comment